Hoe voorkom je nu dat de prikkels teveel worden?

Ten eerste is het zaak om tijdig in te grijpen. Zorg voor (ingeplande) rust. Bijvoorbeeld: je bent van plan met je gevoelige kind een uitstapje te maken naar een drukke plek. Waar je dan rekening mee kunt houden:
- Maak het uitstapje niet te lang
- Duurt het langer, zorg dan voor rustpauzes: ga even uit de drukte (als dat lukt)
- Zorg dat je kind zich tussendoor kan afreageren: door te springen, te krassen, even te stoeien of lekker te lachen. Of door gewoon even rustig rond te ‘scharrelen’ of een stripboek te lezen. Zoek iets dat bij jouw kind past.
- Neem ook na afloop rust om alles te verwerken. Is je kind toch ‘niet te genieten’ na het uitstapje, heb daar begrip voor en gun het rust (of een rustgevende activitieit).

Dat een uitstapje veel van je kind vergt, is logisch. Maar ook een heel gewone schooldag kan enorm veel energie van je kind vragen. Zorg ook na een gewone schooldag voor begrip, ruimte en tijd om de dag te verwerken.

Heel veel concrete tips om de opgebouwde spanning in het lijf op een plezierige manier af te voeren, vind je in ‘De gids over prikkelverwerking bij kids’ van Suzanne van Snippenberg.

  Josina Intrabartolo     19-06-2017 11:18     Reacties ( 0 )

Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.