Voorkom overprikkeling bij avondvierdaagse

Hoera! Op veel plekken in Nederland zullen (vanaf) vandaag weer heel wat stapjes worden gezet. Het is #Avond4daagse tijd! 
Een paar tips om het leuk te houden, ook voor kinderen die sneller #overprikkeld zijn. 

- Het is voor ouders meestal een krap tijdschema qua werk/school, eten en Avond4daagse. Probeer het jezelf makkelijk te maken, door eenvoudige (maar liefst wel gezonde) maaltijden te bedenken en te maken. Probeer het zo rustig mogelijk te houden, zonder te veel gehaast. Want haast zorgt ook al voor veel prikkels.

- De Avond4daagse is een groot evenement, dus er zal veel herrie, door elkaar krioelende kinderen en ander ‘gedoe’ zijn. Wees je ervan bewust dat er prikkels te over zullen zijn en leg je daarbij neer, want je kunt het toch niet vermijden. Hooguit soms een beetje; misschien hoef je bijvoorbeeld bij het verzamelen niet meteen midden in de groep te staan, maar kun je een beetje aan de zijkant afwachten. En je kunt tijdens het lopen ook een prettig plekje of fijn gezelschap zoeken. 

- Zorg dat je kind weet dat het tijdens de tocht altijd bij jou (of de begeleider) terecht kan. Spreek af dat als het zich even niet lekker voelt of als het een beetje teveel is, het altijd een tijdje rustig met jou mee kan lopen.

- Probeer het snoepen in de hand te houden. Probeer daarover van tevoren afspraken te maken met je kind. Natuurlijk hoort het snoepen er een beetje bij (waarom eigenlijk??), maar het is fijn als je de inname van suiker kunt beperken.

- Het wordt ’s avonds meestal wat later dan normaal. Je wilt ze dan misschien het liefst zo snel mogelijk in bed hebben, maar wellicht is het handiger om iets ontspannends in te bouwen voordat ze gaan slapen. Even lekker douchen, een (voet)massage, een ontspannende ademhalingsoefening; het kan allemaal helpen om prikkels af te voeren en rustiger te gaan slapen.

- Houd er rekening mee dat deze week de lontjes van de kinderen iets korter zullen zijn. Door de drukte en wellicht het slaapgebrek, kunnen de kinderen geïrriteerder of vermoeider zijn. Wees daarop bedacht en wees geduldig. Probeer de rest van de week dus rustig te houden qua activiteiten en bouw rustmomenten in.

- En het belangrijkst: probeer zelf ontspannen te blijven en te genieten van dit bijzondere evenement! Als jij rustig bent, help je daarmee je kinderen. Het zal allemaal niet ideaal zijn in deze dagen, maar als jij ontspannen om kunt gaan met de situatie, geef je dat je kind ook mee!

Veel plezier! Josina*

 

*Josina Intrabartolo is moeder en schrijfster van oa. Draakje Vurig, Langmuts is een held en Fenne en het danskamp. 

https://www.scrivomedia.nl/Fenne-en-het-danskamp

  Josina Intrabartolo     03-06-2019 21:02     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.