Webwinkel Keurmerk

Sociaalemotionele achterstand of …..?

Ouders van gevoelige kinderen willen nog wel eens te horen krijgen dat hun (jonge) kind achter loopt op sociaalemotioneel gebied. Ze staan niet stevig genoeg in hun schoenen, tonen ‘jong’ gedrag of zijn (te) snel van slag. 

Natuurlijk kan dit het geval zijn. Maar… het kan ook anders liggen. Een paar voorbeelden:

- Gevoelige kinderen zijn vaak op zoek naar harmonie. Doet een ander kind ergens heel moeilijk over? Het gevoelige kind zal geneigd zijn zich te voegen naar het andere kind om ruzie te voorkomen. Laat het kind dan ‘over zich heen lopen’? Of kiest het bewust voor een andere oplossing waar het zich beter bij voelt?

-Dat een gevoelig kind snel van slag is, kan verschillende oorzaken hebben. Een heel groot rechtvaardigheidsgevoel bijvoorbeeld, waardoor het er slecht tegen kan wanneer dingen ‘niet eerlijk’ gaan. Of het is door bijvoorbeeld drukte zo overprikkeld, dat het uiteindelijk om iets kleins uit zijn vel springt. Ook frustratie omdat het niet begrepen wordt, kan een kind van slag doen raken.

- Dat een kind dat niet altijd met alles meedoet (op het schoolplein bijvoorbeeld), hoeft niet te betekenen dat het geen contact wil of kan hebben met andere kinderen. Maar een gevoelig kind kan juist de pauzes zo nodig hebben om op adem te komen en daarom -geheel zelfgekozen- in zijn eentje een beetje rondscharrelen of aan de zijlijn toekijken bij te wilde spelletjes.

- Niet zelden zijn hooggevoelige kinderen ook hoogbegaafd. Deze kinderen ontwikkelen zich anders dan gemiddeld. Ten onrechte wordt die ontwikkeling soms als een achterstand gezien. Klein voorbeeld: Als een gevoelig kind hard gaat huilen omdat zijn vriendje op woensdagmiddag ineens met een ander gaat spelen, kun je denken: wat reageert dat kind nog kinderlijk op tegenslagen. Maar het voorval komt in een ander daglicht te staan als je bedenkt dat het gevoelige kind al op maandag had afgesproken met zijn vriendje, zich hier twee dagen op verheugd heeft en nu te horen krijgt dat zijn vriend -die de afspraak natuurlijk allang vergeten is- ineens niet komt. Het gevoelige kind onthoudt de afspraak wél en verwacht ook dat de ander zich daaraan houdt.

Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Vooral bij de overgang naar groep 3 wordt het sociaalemotionele aspect nog wel eens gebruikt om kinderen een jaar extra te laten kleuteren. Maar gevoelige kinderen gedijen juist vaak bij de structuur en rust van groep 3. En voor slimme kinderen is het ook belangrijk dat ze uitdaging krijgen. Kijk dus goed wat bij jouw kind speelt en volg je gevoel!

Josina Intrabartolo is auteur van kinderboeken voor hooggevoelige kinderen, zoals de Langmuts-serie en Ridder Zeldenmoed. Ook is ze co-auteur van De gids over hooggevoelige kids.

  Josina Intrabartolo     03-04-2017 11:33     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.